Sorin Paveliu

Blocarea conturilor Ministerului Sanatatii – un caz aparte sau o problema de sistem?

Ziarul Adevarul de azi 28 mai anunta “Conturile Sănătăţii, blocate de fantomele lui Nicolăescu”

Citeste mai mult: adev.ro/mnhqqd

Stirea este curat scrisa asa ca las cititorul sa lectureze mai intii
articolul. Sunt citeva comentarii care insa se merita a fi facute:

1. Problema nu este un cont blocat al unui minister ci motivele pentru care ministrii Bazac, Cecke, Ritli si Arafat, au refuzat să-şi angajeze răspunderea personală prin ordonanţarea cheltuielii respective!

2. Miniştrii care au urmat au avut avut motive să nu dorească să se implice: anexele HG-urilor
prin care au fost aprobate studiile de fezabilitate respective au fost
secretizate, de cara ar fi fost vorba de subiecte legate de siguranta
nationala!
Supoziţia unui “parandărăt” era implicită, în
condiţiile în care sifonarea de bani publici prin consultanţă (în
special juridică) devenise si este un mod de operare de notorietate!

3. Suma este astronomica – peste 300.000 de euro pentru un material repetitiv x 15 spitale! Fiind vorba de un ghid de realizare a unei consultanţe pentru extindere
/ construire de spitale (a nu se confunda cu planurile efective) este
suficient un singur ghid si nu de 15 – câte unul pentru acelaşi tip de
spital.

4. Jurnalistii care doresc sa faca un pic de “sapaturi arheologie” ar putea descoperi un mic scandal de la vremea respectiva. Studiile de fezabilitate ar fi trebuit sa cada in seama fiecarei directii sanitare in parte.
Spre nemultumirea potentatilor locali decizia a fost anulata si s-a
decis ca MS sa organizeze licitatea “pentru a face economie” – vezi
doamne, nu ar fi avut rost ca sa avem 15 licitatii separate pentru
acelasi material! Mai bine facem o licitatie unica pe tara! Corect, insa
in final s-a ajuns sa se comande tot 15 studii separate – efectuate
insa de o singura firma! Pot sa imi imaginez si un anumit pericol pe
care licitatiile judetene ar fi putut sa il materializeze: contractele
de 30-40000 Euro ar fi pus in offside pe cele de 300.000 euro! Este
interesant de revazut si cerintele impuse pentru firmele care ar fi
dorit sa participe la licitatie si care au fost concurentii care au
pierdut licitatia. Am putea trage concluzii interesante noi toti! Un
reporter mai bagaret ar putea sa incerce sa studieze si rapoartele
anuale ale Curtii de Conturi pe aceasta tema!

5. Toate studiile de fezabilitate
contractate de MS au rămas fără obiect, demersul fiind in esenta unul
pagubos, care a prejudiciat bugetul statului
! În aceste
condiţii se pune încă o dată problema dacă răspunderea unui ministru
pentru decizii vadit paguboase, care afectează întreaga populatie poate
rămâne doar una strict politică (şi nici aia, unii miniştrii ajungând
din nou pe post după un ciclu electoral). Exemple tipice sunt
informatizarea gen e-Romania la ministerul Comunicaţiilor sau, de ce nu,
informatizarea sistemului sanitar – subiect niciodata aprofundat –
pentru sume astronomice CNAS fiind facuta, cu intentie, captiva pe vecie
a unor societati comerciale fara ca vreun Presedinte CNAS sau Ministru
al Sanatatii sa declanseze o ancheta!

6. În 2008 comisia de recepţie ar fi putut pleca de
la ipoteza că aceste spitale de urgenţă se vor construi/moderniza.
Astăzi avem certitudinea că aceste investiţii nu se vor realiza. Este oare corect că funcţionari ai MS, sub directa autoritate a ministrului să-şi asume astazi recepţia acestor studii inutile?

7. Culmea este ca foarte probabil afacerea in
discutie este acoperita din punct de vedere legal iar ministrului
Nicolaescu probabil ca nu i se poate imputa nimic din acest punct de
vedere, avind grija sa fie acoperit! Nu acelasi lucru se poate spune
despre ministrii Bazac, Cecke, Ridli si Arafat! Ministerul Sanatatii
pierde un proces si trebuie sa plateasca penalitati si cheltuieli de
judecata. Acestea trebuie plătite de foştii miniştri ai sănătăţii – indiferent dacă sumele sunt mici sau mări!
Dacă au considerat că suma contractată de precedentul ministru nu are o
justificare managerială, de oportunitate sau legală ar fi trebuit să
înceapă imediat demersurile împotriva acestuia. Datorita inactiunii lor
astazi statul roman are de plata sume pe care altfel nu le-ar fi
datorat! Teoretic toţi pot fi pasibili de urmărire penală pentru
neglijenţa în dauna interesului public prin prejudiciul produs!

Cine crede ca ministrul Nicolaescu va inainta actiune in instanta impotriva predecesorilor sai sa ridice doua degete!

In practica niciodata nu s-a intimplat o asemenea miscare din Partea
parchetelor iar TOATE procele pierdute de institutiile statului au avut
drept consecinta acoperirea prejudiciilor de la bugetul statului, fara
ca vreodata vreun conducator de institutie sa se intoarca impotrica
celui care a declansat producerea pagubei! De ce? Majoritatea unor
astfel de situatii se fac din comandamente politice, ascund sifonari de
fonduri si nimeni nu vrea sa ridice piatra! De ce s-ar mai afla in
functie?!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Blocarea conturilor Ministerului Sanatatii – un caz aparte sau o problema de sistem?

  1. Bug

    Probabil asupra ministrilor PDL sau al vreunui PNL-ist aripa expulzata zilele trecute!
    Corpul de control a lui Ponta a investigat peste tot numai perioadele in care dusmanii conduceau diverse entitati!
    Acest Nicolaescu este un Yes man a lui Antonescu, o nulitate absoluta, dar guraliva!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *