Mihai Goțiu

BĂTĂLIA PENTRU SOMEȘ. Boc: Proiectul se face, dar cu pistă de biciclete și pietonală în loc de bandă suplimentară auto

După aproape două săptămâni de proteste, petiții, vizite pe teren și dezbateri publice legate de intervențiile de pe malul Someșului în dreptul străzii Splaiul Independenței, primarul Clujului, Emil Boc, a acceptat astăzi (joi) o variantă de propunere rezultată în urma tuturor acestor acțiuni, care prevede continuarea proiectului actual. Diferența este însă că, până la finalizarea studiului de mobilitate, banda suplimentară obținută va fi alocată pentru trotuar și piste de biciclete, nu pentru mașini private. ”Vă promit că atunci când dau drumul la trafic, când voi tăia panglica, va fi pistă de biciclete”, a spus astăzi Emil Boc, într-un moment în care discuția devenise tensionată.

La finalul întâlnirii la care au participat arhitecți, reprezentanți ai societății civile și ai primăriei, s-a agreat o soluție în trei puncte:

  1. Continuarea proiectului de lărgire a tramei stradale;
  2. În loc de o bandă suplimentară pentru mașini private, bandă pentru pistă de bicicliști și pietonală. Doar dacă studiul ulterior de mobilitate (aflat în lucru) va decide că sunt absolut necesare două benzi pe un sens se va mai schimba destinația acesteia;

Comentarii personale:

Dezavantajul acestei soluții e că se va interveni la mal, fiind afectați o parte din copaci și sacrificată o parte din zona verde (detalii aici); în același timp însă, se va analiza și o soluție alternativă de consolidare a tramei stradale care să prevadă o intervenție mai puțin invazivă; de asemenea, există promisiunea reprezentanților Primăriei de a replanta copaci în locul celor afectați de lucrări.

Avantajul soluției e că zona verde sacrificată va fi folosită pentru promenadă și pistă de biciclete, lăsând deschisă posibilitatea realizării unei strategii unitare pentru amenajarea Someșului, începând de la Podul Horea și, în amonte, până la capătul cartierului Grigorescu, la pasarela de la uzina hidroelectrică.

  1. Elaborarea cu prioritate a unei strategii integrate pentru amenajarea Someșului (Contractul pentru Someș), pe care Primăria și-l va însuși și va sprijini implementarea lui.

Comentariu personal:

Realizarea unei asemenea strategii este esențială pentru a valorifica pista de biciclete și promenada; amenajarea acestora pe Splaiul Independenței fac sens doar dacă părțile pe care le leagă (malurile Someșului dintre Podul Horea și Podul Elisabeta, respectiv  malurile dintre Podul Garibaldi și capăt de Grigorescu sunt amenajate într-un concept unitar). Păstrarea caracterului pietonal/biciclete între Podul Elisabeta și Podul Garibaldi nu blochează realizarea unui asemenea concept unitar, dar nici nu-și va dovedi utilitatea în lipsa unui astfel de concept.

***

Detalii despre vizita de astăzi, de pe teren, cu imagini și înregistrări VIDEO despre cât de cârpită ar fi varianta cu o bandă suplimentară auto, aici.

P.S.: Bătălia pentru Someș continuă. Pasul următor este elaborarea de către specialiști și societatea civilă a Contractului pentru Someș, pe care autoritățile să și-l asume și să-l sprijine.

Nu e o figură de stil: bătălia pentru Someș se duce centimetru cu centimetru

Nu e o figură de stil: bătălia pentru Someș se duce centimetru cu centimetru


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

12 thoughts on “BĂTĂLIA PENTRU SOMEȘ. Boc: Proiectul se face, dar cu pistă de biciclete și pietonală în loc de bandă suplimentară auto

  1. George Fozocos

    Miza cea mare in dezbaterea asta este profilul pe care il va avea Somesul impreuna cu strazile adiacente. Indiferent ce curcula pe langa Somes (pietoni, biciclisti sau automobile), daca malurile vor fi regularizate si betonate sub forma de canal, nu va fi bine.
    Momentan primarul a obtinut plasarea conflictului intre biciclisti si automobilisti.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ George Fozocos: 1) conflictul dintre bicicliști și automobiliști nu l-a creat primarul Clujului, el exista deja și e cauzat de faptul că există încă puțină înțelegere a faptului că mai multe biciclete și un transport în comun mai bun înseamnă mai puține mașini în trafic (așadar o mai mică necesitate pentru benzi suplimentare) 2) în dezbaterea asta miza cea mare a fost să nu se blocheze șansele de avea o strategie coerentă și unitară pentru Someș (banda auto ar fi tăiat pur și simplu zona din amonte de Podul Garibaldi de zona din aval de Podul Elisabeta, la vizita pe teren s-a văzut clar că orice fel de promenadă, sus sau jos, ar fi blocată de banda auto, că nu ai avea pe unde să intri pe ea, nici la Podul Elisabeta, nici la Podul Napoca); ocazia de a bloca intervenția de pe Splaiul Independenței s-a pierdut când nu s-a observat (de către societatea civilă) că amplasarea liniilor de tramvai s-a schimbat față de PUZ-ul din 2009 și când proiectul actual (din care partea cu Splaiul Independenței reprezintă sub 2%) a trecut prin fazele de dezbatere publică – asta e realitatea din păcate și putem discuta la nesfârșit cine sunt vinovații

      Reply
  2. Adelin2

    Trotuarul / promenada nu se poate face pe zidul de beton care intra in apa pe mal, acea intarire a de beton a malului? care ar trebui latit asa cum e in Grigorescu pe maluri. Sau sa ceva asemanator cu promenada din lemn care a fost si care a avut succes din cite am vazut in poze. Si pista de bicilclete sa fie in locul tratuarului actual.. desi trotuarul nu e f. lat.

    In felul asta poate n-ar mai fi afectati copacii.

    Eu n-am incredere in primarie, odata ce apuca sa ia din spatiul verde o sa-l foloseasca cum vor ei in final, adica banda auto.
    Si promenada / trotuarul e mai placuta si mai linistita pe malul apei decit sus linga banda auto unde trec masini care polueaza. Cred ca ar fi mai umblata daca ar fi jos.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Adelin2: 1) da, promenada e normal să fie sub nivelul străzii și sus pista de biciclete; spațiul actual (cel de la baza taluzului verde) este, însă, destul de vitreg și nu se prea poate lăți (chestie de normative de la… Ape) ; în ce mod se va putea coborî se va analiza când se face strategia pt. Someș (care cu ocazia asta a fost urgentată și rămâne obligația noastră să menținem presiunea pt. a se respecta prioritizarea asta) – acum era esențial să nu se blocheze posibilitatea asta (cu o bandă de mașini sus, timp de 5 ani, nu se mai putea face nimic) 2) din păcate, ce se întâmplă cu proiectul ăsta s-a observat și s-a reacționat în ceasul al 13-lea, când au ajuns cu buldozerele la copaci, problema e că cei 1.200 de metri (lungime) de pe Splaiul Independenței (respectiv aproximativ 3.500 de mp cât ar fi fost banda auto suplimentară), reprezintă doar o facțiune din proiectul integral care se referă la reabilitarea a aproape 265.000 de mp (sistem rutier, parcări, spații verzi, trotuare…) – există promisiunea și a verificării unei soluții mai puțin invazive în mal pt. partea de consolidare (dacă e viabilă, atunci se salvează mai mulți copaci actuali), la fel cum există și promisiunea ca în locul copacilor care vor fi afectați acum de lucrări să fie plantați alții 3) nu e soluția ideală, dar e ce s-a putut obține acum (și crede-mă că s-a ajuns la un număr de decibeli mai mult decât ridicat în timpul ultimei discuții) pentru a nu limita și bloca strategia viitoare pentru Someș; realizarea și implementarea unui proiect integrat pentru Someș nu depinde însă doar de Primărie, ci de toți cei care vor să se implice – că Primăria poate face promenade și piste de biciclete și plajă în Grigorescu și alte amenajări în zona Parcului Feroviarilor, dar dacă operatorii culturali independenți și alții nu vor fi în stare să organizeze evenimente, acțiuni etc., pistele și promenadele și amenajările vor rămâne goale; după ce am văzut și zilele astea, nu în Primărie am încredere, ci în societatea civilă că va menține presiunea pe Primărie pentru a-și ține promisiunile

      Reply
    • Mihai Gotiu

      @ gogu: unii vor să meargă prin parc, alții vor pe malul Someșului, nu e concurență, chiar și așa vor fi puțini kilometri de piste de biciclete în Cluj și spații de recreere, plimbare, evenimente și acțiuni în aer liber etc.

      Reply
    • Mihai Gotiu

      @ mishu: oare ”domnii” care sunt nemulțumiți de faptul că nu se mai termină lucrările n-ar putea să pună și ei presiune?

      Reply
        • Mihai Gotiu

          @ mishu: când ai un minut liber și vrei să te distrezi, suni la Primărie (atenție, fără să te enervezi tu) și întrebi când e gata, și te faci că nu înțelegi, și-i ceri să repete, și mai antrenezi și alți prieteni în distracția asta (din nou, atenție, fără să înjurați) și faceți și un joc ”cine reușește să țină cât mai mult la telefon funcționarul” apoi schimbați miza, ”cine îl face să închidă cât mai repede”; vă înscrieți, prin rotație, în audiență la primar și la șefii de servicii tehnice; inițiați o petiție publică etc.; sunt doar câteva idei care îmi vin acum în minte, la un brainstorming cu prietenii se pot găsi și altele ;) (esențial însă e să nu faceți asta cu încrâncenare, ci ca un fel de distracție, să fie ei cei care se enervează, nu voi) ; altfel, degeaba te legi de muncitori, ei fac ce le zic șefii lor, iar șefii lor în funcție de câtă presiune au din partea primăriei; când vezi că doi muncitori sapă și trei sprijină lopata nu e din cauză că n-ar vrea să lucreze, ci că primesc termene lungi, și primesc termene lungi pt. că șefilor și patronilor le convine să fie cât mai lungă perioada de execuție, că ei își calculează profitul în procente raportate la costurile de bază; tu nu ai niciun contract cu firma și nici vreun mijloc direct de a pune presiune pe ei, dar poți pune presiune pe Primărie, că domnul primar depinde de votul tău și al prietenilor tăi

          Reply
  3. V. G.

    Ideea promenadelor pe malul Someşului e bună cu o condiţie. Să nu se exagereze cu concertele în aer liber care, nu de puţine ori, au un nivel sonor atât de ridicat încât, la 300 m distanţă este aproape imposibil să te înţelegi cu cineva dacă nu strigi.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ V.G.: câteva concerte la sfârșit de săptămână, într-o vară, până la ora 23.00, nu sunt chiar un capăt de lume zic eu; iar pe plaja din Grigorescu (jos, la nisip și la marginea apei, nu ți-ar plăcea să fie o terasă provizorie, seara, cu muzică în surdină? ori în zona Parcului Feroviarilor, unde nu sunt locuințe?

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *