Cristian Ghingheș

Așteptări de la noul Avocat al Poporului – 8 propuneri concrete

De o săptămână, Renate Weber este Avocatul Poporului, preluând funcția de la Victor Ciorbea ca urmare a votului dat de Parlament pe 26 iunie. Susținută de PSD-ALDE, ea a câștigat competiția în fața lui Peter Eckstein-Kovacs (sprijint de PNL, USR și UDMR) și a lui Cătălin Voinea Mic din partea PMP. Va sta 5 ani în fruntea instituției, autonomă și independentă fațp de orice altă autoritate publică, ce are drept scop apărarea drepturilor și libertăților persoanelor fizice în raporturile acestora cu autoritățile publice.

Așadar, Avocatul Poporului nu are doar rolul de a sesiza Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea legilor și ordonanțelor, cum s-a bătut exclusiv monedă în ultimii 2-3 ani de când cu toate dezbaterile despre justiție, ci în primul rând acela de apărător al drepturilor cetățenilor în fața oricărei autorități: primărie, consiliu județean, Guvern (cu ministerele sale și toate agențiile sale), Parlament, universități, școli, spitale, iar lista poate continua.

Profesional vorbind, cred că Renate Weber are toate atuurile să facă treabă bună ca Avocat al Poporului dacă busola ei nu va cea politică, desigur: avocat și vechi activist pentru drepturile omului (președinte APADOR-CH în anii 1990-2000, președinte al Fundației pentru o Societate Deschisă până în 2005), judecător ad-hoc la CEDO, observator al alegerilor din diverse colțuri ale lumii din partea UE ca europarlamentar și bine ancorată în rapoartele de profil. Plus că este împotriva unor idei precum „n-am nimic de ascuns, serviciile n-au decât să mă asculte”, promovate intens de tot felul de (în)stelați sub umbrela luptei împotriva terorismului. Acel miraj al agentului 007, cum a spus în interviul de ieri acordat pentru Cotidianul.

Apropo de acest interviu, nu mi-a plăcut să aud că, referitor la acte normative precum Codul Administrativ, „multe lucruri se pot corecta când ordonanța de urgență merge la Parlament„. Asta sună a sustragere de la atribuții, chiar cred că e treaba Avocatului Poporului, căci cine știe când va fi pusă ordonanța în dezbatere de parlamentari. Avem ordonanțe care stau ani de zile fără legi de aprobare. Aici sigur și-ar băga baronii coada pentru amânarea luării în discuție a ordonanței, ca să nu mai zic că mulți parlamentari provin din rândul baronilor și știu prea bine ce au de apărat.

Iarăși, de acord că „Avocatul Poporului nu dă butelii”, dar poate interveni când niște autorități locale lasă fără milă sub cerul liber, în toiul sezonului rece, o familie nevoiașă – celebrele evacuări cu care se laudă anumiți primari fără a amenaja nici măcar adăposturi temporare. Toate cazurile individuale care ajung pe masa AvP trebuie tratate cu seriozitate deoarece multe dintre ele scot la iveală probleme sistemice, deci care țin de proasta arhitectură instituțională sau legislativă. Ori de aplicare a legii, mai ales la nivel local.

Câteva dintre așteptările pe care le am de la noul Avocat al Poporului

1. Sesizarea la CCR a Ordonanței de Urgență 51/2019 ce lasă elevii dar și alte categorii sociale fără transport, pentru care s-au strâns deja vreo 3.500 de semnături la inițiativa Federației Elevilor din România (FER);

2. Sezizarea la CCR a Codului Administrativ, visul baronilor și șmecherașilor locali, trecut prin OUG de Guvernul Dăncilă fix înainte de congresul la care a fost aleasă președinte al partidului. Ca să recapitulăm câteva dintre chestiunile anapoda din acest cod:
– prevederea de a transforma în majoritate cele două treimi necesare în consiliile locale și județene pentru deciziile ce privesc patrimoniul localităților noastre;
– pensiile speciale pentru primari, viceprimari, respectiv președinți și vicepreședinți de consilii județene;
– relaxarea incompatibilităților, astfel încât decidentul, normatorul local, să fie în același timp actor economic ori reprezentant al unui grup de interese economice.

3. Soluționarea autosesizării AvP cu privire la nerespectarea drepturilor studenților în universități, după analiza noastră de anul trecut în care am arătat pe înțelesul tuturor care sunt drepturile studenților încălcate în universitățile din România, în special în cele de top (București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara), pornind de la raportul ANOSR, organizație membră ARC.

4. Demararea unei ample analize pe țară cu privire la nerespectarea dreptului la învățătură (art. 32 din Constituție) atât la nivel național, prin subfinanțarea educației mai ales în privința comunităților dezavantajate, dar și la nivel local, unde mulți primari nu bagă bani pentru asigurarea condițiilor de bază pentru o educație de calitate a elevilor (burse, investiții, consumabile, transport etc);

5. Luarea în vizor a tuturor autorităților centrale și locale care, prin deciziile sau inacțiunea lor, încalcă dreptul la un mediu înconjurător sănătos și echilibrat ecologic (art. 35 din Constituție);

6. Monitorizarea aplicării legislației pentru protecția persoanelor cu handicap astfel încât acestea să participe activ la viața comunității (infrastructură accesibilizată, facilități asigurate conform legii, conformarea autorităților locale etc)

7. Abordarea legislației electorale restrictive, care în prezent încalcă dreptul constituțional de a fi ales: numărul aberant de semnături necesare pentru intrarea în competiție, pragul electoral, criteriile de radiere a partidelor care restricţioneazǎ dreptul de asociere în partide locale sau judeţene, finanțarea publică acordată doar organizațiilor puternice etc.

8. Stoparea OUG-urilor heirupiste de modificare a Legii Educației, care vin la pachet cu evitarea consultărilor și dezbaterilor publice, cum România Curată cere încă din 2014 (remember OUG 49/2014 cu ciuntirea a peste 100 de prevederi din lege).

Voi ce așteptări concrete, care să vizeze apărarea drepturilor și libertăților cetățenilor, aveți de la noul Avocat al Poporului? Le vom transmite mai departe!


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

3 thoughts on “Așteptări de la noul Avocat al Poporului – 8 propuneri concrete

  1. Spanu

    N-am niciuna, stim ca e o auto-iluzie ca nu e controlata politic. In tara asta si portarul de la minister e numit politic, cum sa ne imaginam ca doamna a fost numita sa faca ce trebuie sa faca?

    Reply
  2. JK

    Tabloul măsurilor propuse (se presupune că sunt propuse pentru că sunt cerute de bunul simț) este corect, deși departe de a fi exhaustiv. Se pot trage de aici două concluzii, cel puțin:
    1) guvernările trecute au fost praștie din moment ce am ajuns ca lucruri de ABC-ul democrației (cum ar fi consultările publice preliminare legiferării) să rămână deziderate;
    2) cine vrea să vină la guvernare în România are programul compus din gogoși, din moment ce astfel de carențe de democrație nu le îmbibă discursul politic.

    Până una-alta, îi dăm dreptate tovarășului N. Ceaușescu: „Tovarăși, trebuie să …!”

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *