Romania Curată

Bătălia pentru Someș. Protest și petiție împotriva betonării. Dezbatere publică, miercuri

UPDATE 2: Peste 1.000 de clujeni au anunțat că vor participa la protestul care va avea loc luni, de la ora 17.00, la Podul Regina Elisabeta, unde săptămâna trecută au început lucrările preliminare de betonare ale malului Someșului (detalii aici). Petiția ”Someșul în pericol: cere-i Primăriei Cluj să oprească distrugerea” a adunat deja 1.400 de semnături (o poți semna și tu, aici)

UPDATE: În urma mobilizării civice și a apelurilor publice primite de la specialiști, Primăria Cluj-Napoca a sistat vineri după-amiază lucrările pe malul Someșului, anunțând organizarea unei dezbateri publice pentru miercuri, 7 octombrie, de la ora 15.00, în Sala de Sticlă.

Comunicatul Primăriei

„Luând în considerare demersurile publice ale specialiștilor în urbanism și ale unor reprezentanți ai societății civile cu privire la proiectul de reabilitare a tramei stradale, pe tronsonul de pe strada Splaiul Independenței, de-a lungul râului Someș, primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a dispus oprirea fazei de lucrări (pregătirea amplasamentului) până la obținerea unor concluzii în baza unei dezbateri publice pe acest proiect.

Miercuri, 7 octombrie 2015, ora 15.00 în Sala de Sticlă a Primăriei municipiului Cluj-Napoca va avea loc o dezbatere publică privind implementarea proiectului mai sus amintit.

Proiectul de reabilitare a străzii, aprobat spre implementare a fost realizat de specialiști în circulație și construcții de drumuri, parcurgând toate etapele de avizare și aprobare. Cu toate acestea, pentru o mai bună aprofundare a soluțiilor tehnice propuse primarul Emil Boc a decis discutarea publică a proiectului și eventuala modificare a acestuia în baza concluziilor dezbaterii publice la care sperăm să participe persoane specializate în urbanism, toți reprezentanții interesați ai societății civile și clujenii care doresc să aloce timp participând la luarea deciziilor în comunitate”

***

Articol inițial

Primăria clujeană intenţionează să betoneze malul Someşului, pentru a crea o bandă suplimentară de circulaţie pe Splaiul Independenţei. Decizia a fost luată de autorități fără niciun fel de dezbatere publică.

somes sant

Studiul de trafic văzut doar de primar

„Pe malul Someşului se va face o consolidare şi se va mai crea o bandă suplimentară. Este foarte aglomerată zona şi este cerută de toate studiile de trafic. Pe durata lucrărilor, va fi limitat traficul pe banda de lângă Someş. E o lucrare de artă acolo. Practic se va turna un zid de sprijin pe malul Someşului”, spunea Emil Boc zilele trecute.

„Toate studiile de trafic” este o exprimare cel puţin bizară a primarului. Există un singur studiu de mobilitate, realizat în prima parte a acestui an, care încă nu a primit forma finală şi nu a fost făcut public.

Splaiul Independenţei are acum trei benzi de la Opera Maghiară până în preajma Cluj Arena, unde se îngustează, iar la semaforul din faţa Sălii Polivalente sunt chiar patru benzi. Lungimea străzii este de circa un kilometru. Clujenii s-au întrebat de ce este nevoie de încă o bandă, având în vedere că Splaiul Independenţei nu este intens circulat, şi cum se va circula, odată ce există linii de tramvai pe partea opusă Someşului şi ar presupune să existe o singură bandă pe un sens şi trei pe celălalt.

Lucrările sunt incluse în proiectul de reabilitare a tramei stradale, un proiect pe bani europeni din care s-au refăcut străzile pe unde trece linia de tramvai. „Este în proiectul european cea mai mare parte a lucrării şi va fluidiza serios traficul. Sunt multe avize, trebuie mutate multe reţele, conducte, inclusiv cabluri de la stadion”, a subliniat primarul.

În realitate, cea mai mare parte a lucrărilor vor fi achitate din banii primăriei, având în vedere că fondurile europene pentru acest proiect pot fi primite numai până la 31 decembrie 2015, deoarece fac parte din exerciţiul financiar încheiat.

România Curată a solicitat primăriei proiectul pe baza căruia se efectuează aceste lucrări şi costurile pe care le presupune.

Petiţie şi protest. „Proiectul să fie făcut public şi dezbătut într-un mod transparent”

Societatea civilă a reacţionat prompt. Szakats Istvan, preşedintele Fundaţiei AltArt, a vizitat zona şi a avut un dialog interesant cu muncitorii, pe care l-a postat pe Facebook.

„La șanț dădeau 4 muncitori, și îi supraveghea un al cincelea care stătea pe parapetul de beton. Mai jos urmează sinteza conversației noastre.
-Ce săpați aci?
-Îngropăm un cablu.
-Ce cablu?
-Electric.
-Și după aia ce faceți?
-Poi după aia vin excavatoarele și rad tot.
-Tot tot tot?
-Da.
-Și cu copacii?
-Îi scoate afară. Nu mai rămâne aici nimic.
-Și acolo unde stați?
-O să fie ceva trepte, dar în rest, unde e parapetul acolo o să fie nivelul străzii.
-Până unde săpați?
-Până la podul ălălalt.
-Și după aia?
-După aia mai departe.
-Și când vin excavatoarele să scoată copacii?
-Când terminăm. Luni”.

somes sant1

În urma acestei postări, societatea civilă clujeană s-a mobilizat şi a dedicat deja o pagină de Facebook „Petiție și protest împotriva BETONĂRII SOMEȘULUI”. Petiţia şi protestul sunt postate pe reţeaua de socializare şi sunt semnate de Asociaţia Centrul pentru Mediu Construit / Centre for the Built Environment, Asociaţia PLUSMINUS, Proiectul Aproape de Someș, Fundatia Altart şi Atelier MASS.

„Stimate Domnule Primar Emil Boc,

Vă asigurăm de toată aprecierea noastră pentru intenţiile Primăriei de a îmbunătăţi calitatea mediului urban şi ne oferim sprijinul ca prin discuţii între actorii implicaţi şi comunitate, acest proiect să fie unul de succes de care clujenii să se poată bucura. 

Noi, semnatarii acestei scrisori ne exprimăm deazordul faţă de:

– proiectul de extindere a Splaiului Independenţei cu încă o bandă de circulaţie auto 
– modul netransparent în care acesta este derulat şi 
– declaraţiile lacunare ale administraţiei pe marginea acestui subiect.

Prezența unui curs de apă în oraș oferă oportunități economice, ambientale, sociale și imobiliare unice față de tot restul teritoriului din oraș. În acest sens teritoriul urban aferent Someșului are potențial regenerator imens comparativ cu soluția lărgirii infrastructurii carosabile.
Având în vedere că tendința orașelor europene este de a favoriza traficul pietonal și nemotorizat în apropierea râurilor în Orașe, intenția dumneavoastră în slujba cetățenilor, contravine acestor tendințe.
Având în vedere că orice problemă de trafic poate fi rezolvată cu măsuri bazate pe simulare de trafic, solicităm reanalizarea măsurilor ținând cont de oportunitățile mai sus amintite, altele decât suplimentarea cu o bandă de circulație soluție care va atrage mai mult trafic în zonele centrale.

Lărgirea infrastructurii rutiere nu îmbunătăţeşte viteza de rulare şi nu ajută în nici un fel în problema blocajelor din trafic. Lărgirea infrastructurii rutiere este o soluţie din anii ’60 care, în timp, şi-a demonstrat pe deplin limitele şi chiar efectul distructiv. 

Propunerea de a încuraja traficul auto în zona centrală contrazice toate tendinţele contemporane de dezvoltare spre exemplu Londra, Hamburg, Graz.
Constatăm cu regret că membrii comisiei de circulație și nici reprezentanți ai Primăriei Cluj-Napoca nu au participat la cursurile de formare continuă în ceea ce privește mobilitate urbană durabilă organizate în România pentru APL, drept pentru care vă recomandăm reformarea echipei responsabile de trafic, care să vă onoreze mandatul.

Impactul proiectului:
1. Posibilă aglomerare a traficului în zona centrală, deja congestionată, şi care nu poate gestiona un surplus de maşini
2. Distrugerea calităţilor ambientale ale Parcului Central şi distrugerea perspectivelor în lungul Somesului
3. Blocarea unor posibilităţi de crearea a unei promenade pietonale în lungul Somesului, promenada dorită de clujeni şi despre care se discuta de ani de zile
4. Distrugerea unei vegetaţii înalte ajunsă la maturitate care, chiar înlocuită cu plantări se va dezvolta în zeci de ani

În prezent pe sensul care se doreşte a fi extins se cirula fluid deşi una din benzi este aproape în permanenţă ocupată de maşini parcate ilegal deşi în zonă exista 3 parkinguri publice (Leul, în Piaţa Mihai Viteazu, Pakingul de la Primărie şi Parkingul Sălii Polivalente). Justificarea proiectului în aceste condiţii nu există.

Proiectul propus iniţial prevedea inierbarea liniei de tramvai (pentru prioritizarea transportului în comun şi separarea parcului de circulaţia auto) şi separarea acesteia de circulaţia auto care ar fi trebuit să rămână conform studiului de trafic la o bandă pe sens.

Lărgirea carosabilului în lungul Somesului contravine principiilor strategiei de dezvoltare a localităţii promovate recent de instituţie pe care o conduceţi, dar şi Planului Urbanistic General în spiritul său în ceea ce priveşte relaţia oraşului cu Someșul. Astfel, lărgirea carosabilului în zona menţionată afectează

– calitatea vieţii locuitorilor. Calitatea vieţii nu se măsoară în mai puţine minute petrecute de şoferi în trafic ci în bucuria experimentării oraşului de către toţi cetăţenii. 
– modul de implementare a proiectului într-o zonă sensibilă a oraşului a eliminat oricare formă de participare a cetăţenilor în luarea deciziilor. Poate mai mult decât în alte părţi ale oraşului, relaţia cu Someșul nu ar trebui să fie subiectul unor decizii funcţionăreşti, tehnice, birocratice, ci rezultatul unei iniţiative participative.
– Planul Urbanistic General încearcă să creeze premizele pentru un culoar verde în lungul Somesului care poate conecta mai multe spaţii verzi existente sau potenţiale (Parcul Central de Parcul Feroviarilor, de exemplu). Chiar dacă propunerea se confrunta deja cu dificultăţi legate de regimurile diferite de proprietate şi intervenţii deja construite, în locurile unde o mai bună relaţionare cu Someșul este posibilă, aceasta nu trebuie împiedicata sau distrusă.

Prin urmare solicităm:

1. Întreruperea imediată a lucrărilor de extindere a carosabilului şi gândirea de soluţii de amenajare care să pună în valoare contextul existent şi să contribuie la creşterea calităţilor ambientale ale zonei.
2. Proiectul să fie făcut public şi dezbătut într-un mod transparent zona fiind una de interes major pentru întregul oraş.

Ar fi păcat că o intenţie bună să se transforme într-un eşec contestat de comunitate aşa cum s-a întâmplat în Bucureşti sau Iaşi”.

***

Petiția și grupul de mobilizare de pe Facebook pentru protest aici.

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

17 thoughts on “Bătălia pentru Someș. Protest și petiție împotriva betonării. Dezbatere publică, miercuri

  1. Adrian

    Cu ce clasă de beton vrea să implementeze proiectul? Dacă știe să răspundă, înseamnă că n-a semnat «ca primarul».

    Off-topic(dezbateri publice fantomă) : Cnadnr susține că proiectul de amplasament suplimentar Lugoj-Deva (unde, între alte enormități, apar raporturi de 1 la 10 între prețuri de terenuri vecine) ar fi fost în dezbatere publică, deși nu apare nici pe situl lor, nici la sgg.

    Reply
  2. Sibianu Ecaterina

    Clujul deja arata ca dracu’. Au stricat parcul, facand din castani plopi. Au ingustat toate drumurile de circulatie intensa, au taiat tot ce era verde. M-am nascut si am crescut in Cluj, dar acum m-as duce oriunde in alta parte.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Sibianu Ecaterina: nu, nu arată Clujul chiar ”ca dracu”, și de-asta se și mobilizează oamenii, să nu se ajungă la asta

      Reply
    • lau

      Draga doamna,….eu sunt din Constanta. Si eu sunt de aceeasi parere, as pleca din acest oras, dar pe aceasta cale vreau sa va imbarbatez… Clujul arata mult mai bine decat Constanta! ExPrimarul nostru s-a orientat catre Mamaia, din care a facut un stabiliment betonat, orientat catre distractii bahice si sex, fara suficienta natura si vegetatie, in care constantenii nu mai merg de mult cu placere… Constanta a ramas o ruina. Asadar, bucurati-va totusi de ce aveti si nu plecati. Orasul are nevoie oameni ca dvs.

      Reply
  3. Adelin

    Au facut 3 benzi din cauza stadionului. Puteau sa gaseasca o alta solutie, sa faca trotuar pe sub stadion si sa lase stadionul doar cu stilpi de sustinere nu sa inchida intre stilpi, puteau sa nu aduca stadionul asa aproape de Somes (1-2 metri mai incolo era ok). Acum sa gaseasca alta solutie, nu sa taie copacii, ca si asa au taiat si „toaletat” copaci prea mult. Cred ca 90% dintre oameni sint nemultumiti de cum au „toaletat” copacii in parc – aproape toti dintre citi stiu eu.

    Reply
  4. Tiberiu Rusiczky

    Pt. dl. Gotiu o propunere, daca va participa la acea dezbatere publica din 7 octombrie la Primarie:
    pt. o fluidizare a traficului in zona Parcului Central s-ar putea avea in vedere crearea unui mare inel in jurul Parcului, astfel :
    – pe str. Cardinal Iuliu Hossu (fosta Pavlov) – sens unic cu 2 benzi spre centru , dinspre str. Cosbuc spre Piata Operei , respectiv o banda pe margine pt. parcare
    – pe Splaiul Independentei acces auto comun cu tramvai dinspre Opera Maghiara spre Stadion + 1 banda dedicata pentru linia de tramvai (acces interzis auto) dinspre Stadion spre Opera Maghiara .

    In momentul de fata pe sensul de mers dinspre Stadion spre Opera Maghiara este o singura banda folosita in comun atat de catre tramvai cat si de catre auto, total inefficient din punctual de vedere al transportului in comun, tramvaiul fiind nevoit sa astepte foarte mult la semafor in coloana de masini care se formeaza, asta dupa investitiile semnificative facute in perioada 2011 – 2013 pt. reabilitarea liniei de tramvai si a promisiunii Primariei ca un drum Manastur – Gara va dura doar 20 minute . Acest lucru (banda dedicata pt. tramvai ) s-ar putea realiza si pe str. Horea pe sensul de mers dinspre GAra spre centru , din zona Facultatii de Litere, pana la podul de peste Somes, astfel viteza de circulatie a tramvaiului ar putea fi mult imbunatatita. In aceste conditii (acces mai rapid Manastur Gara ) utilizarea tramvaiului ar putea fi o alternativa mai tentanta decat utilizarea autovehiculului .
    In plus la orele de varf ar trebui sa se aiba in vedere o frecventa mai mare de circulatie a tramvaielor tocmai pt. a se incuraja utilizarea acestora.

    Multumesc

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Tiberiu Rusiczky: mulțumesc de propunere; ce este, însă, mai importat de discutat miercuri nu e traficul, ci Someșul – în funcție de modul în care vezi viitorul Someșului, gândești și traficul (iar în cazul traficului pornind de la ordinea de priorități pieton-bicicliști-transport în comun – transport auto privat)

      Reply
  5. Tiberiu Rusiczky

    Dl. Gotiu, sint si eu de accord cu Dvs. ca referitor la traffic ar trebui sa se accorde prioritate transportului in comun vs. transportul auto privat .
    Ceea ce am propus eu are legatura cu tema pt. care militati Dvs. in acest moment (impiedicarea distrugerii malului Somesului) putand veni ca si contra-argument la sustinerea celor de la Primarie cum ca este necesara acea largire a carosabilului pt. a se realiza fluidizarea traficului in zona; dupa cum se poate vedea din cele propuse de mine exista si alternative la cele propuse de cei de la Primarie , se poate rezolva traficul in zona si fara acea largire a carosabilului / distrugere a malului Somesului – de asemenea, o restrictionare a parcarii pe trotuarul din dreptul Somesului de pe Splaiul Indepedendentei (parcare jumate pe trotuar / jumate pe carosabil) si o implicare mai serioasa a Primariei in acest sens ar fluidiza si traficul si ar da si posibilitatea accesului pietonal in zona.

    Multumesc

    Reply
  6. Mihai Popa

    Cu largirea carosabilului, sunt de acord ca nu e cazul. Dar cu betonarea malurilor, dece nu?
    Parisul a betonat tot (Sena), Londra a betonat tot (Tamisa), Düsseldorf a betonat to (Rhein), chiar si
    Bucurestiul a betonat tot. Asta nu supara pestii si broastele cu nimic, în caz de apa mare,
    malul nu se mai erodeaza. Duceti-va la Amsterdam (Venetia nordului, dece nu i se spuna si Venetiei,
    Amsterdamul sudului?) si o sa vedeti zeci de kilometrii de maluri betonate care nu deranjeaza pe
    nimeni. Nu sunt clujean, dar chiar nu înteleg.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ Mihai Popa: situația stă cam așa: 1) betonările de care vorbești s-au făcut (cele mai multe dintre ele) într-un moment în care problemele de mediu erau mai puțin cunoscute 2) Someșul (și alte râuri din România care trec prin orașe) este, la ora actuală, neglijat – mai toate orașele valorifică pentru oameni aceste cursuri de apă, la noi orașele stau ”cu spatele la râuri” 3) comunitățile din fiecare oraș în parte sunt cele care au dreptul să decidă modul în care sunt valorificate aceste cursuri de apă – despre Someș se discută de ceva ani buni între specialiști, în acest an au fost mai multe evenimente în care s-a discutat despre asta și opiniile exprimate majoritar (atât de specialiști, dar și de alți clujeni) susțin păstrarea caracterului oarecum ”sălbatic” (ca să nu-i spun ”natural”) al râului – asta nu înseamnă că nu se pot face amenajări (piste de biciclete, promenade, plaje, spații pentru diverse evenimente publice – concerte, festivaluri, terase provizorii etc.), dar respectând acest caracter;
      rămâne de văzut dacă și dezbaterea publică de miercuri va ajunge la aceleași concluzii – ideile esențiale e că dezbaterea trebuie să privească Someșul în raport cu oamenii, nu cu mașinile, iar decizia trebuie să aparțină localnicilor (de aceea era fundamental ca intervențiile să fi început cu o dezbatere publică reală) (p.s.: pe ici, pe colo, și în Vest au început să mai spargă din betoane și să amenajeze verde cursurile de apă din orașe; și trebuie făcută distincție între betonarea care privește regularizarea râului – care are ca scop prevenirea inundațiilor -, din punctul ăsta de vedere și Someșul e betonat, respectiv amenajarea spațiului de protecție a râului)

      Reply
  7. teofil petru

    Dupa distrugerea centrului pr intaierea continua a copacilor si copaceilor abia plantati prin concentrarea circulatiei in centrul istoric al Clujului ,prin crearea unui mediu viciat de gaze de esapament in care cetateanul clujean sta la trecerile

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *