Adrian Popescu

AEP propune, nimeni nu dispune De ce nu avem Registru electoral

Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) a elaborat un proiect de lege privind instituirea unui Cod electoral, menit sa faca ordine in legislatia stufoasa din domeniu si, mai ales, sa stopeze fraudele la scara larga ce apar la alegeri, fie ele parlamentare, prezidentiale sau locale. Codul propune cateva idei interesante, utile pentru evitarea fraudelor: eliminarea listelor speciale si suplimentare, toti alegatorii sa fie inregistrati intr-un registru electronic, votul va fi monitorizat printr-un sistem informatic, votarea se va face numai intre orele 7.00-21.00. Pe de alta parte, proiectul contine si unele propuneri extrem de contestabile.

Acest cod ar trebui sa inlocuiasca cele cinci legi care reglementeaza acum diferitele tipuri de alegeri (parlamentare, prezidentiale, europarlamentare, locale si referendum), deoarece acestea au multe neclaritati, iar intreg sistemul electoral este necontrolabil.

Unele din propunerile AEP sunt usor de transpus in practica, insa altele sunt controversate.

Fara liste speciale si suplimentare

La toate alegerile de dupa Revolutie au existat acuzatii de turism electoral, favorizat de faptul ca oamenii aveau posibilitatea sa voteze pe liste speciale in alte localitati.

AEP propune operationalizarea Registrului electoral (ce trebuia pus in practica de cativa ani), in care sa fie inregistrati toti alegatorii cu drept de vot, respectiv datele de identificare ale acestora: numele si prenumele; numele si prenumele parintilor; data si locul nasterii; sexul; codul numeric personal; domiciliul; resedinta; seria si numarul actului de identitate; adresa de corespondenta; istoricul participarii la vot; numarul sectiei de votare unde este arondat conform domiciliului sau unde si-a exprimat dorinta de a vota si adresa localului de vot; mentiuni privind interdictii.

Noutatea este ca s-ar renunta la listele speciale si suplimentare in care erau inscrisi alegatorii care in ziua votarii se aflau in alta localitate decat cea de domiciliu sau alegatorii care in ziua votarii se aflau in strainatate. Fiecare alegator care doreste sa voteze la o sectie de votare din strainatate sau la o sectie de votare din tara, alta decat cea unde a fost arondat conform domiciliului, trebuie sa formuleze o cerere in acest sens, pana cel mai tarziu cu 25 de zile inaintea votarii.

Actualizarea acestui registru ar cadea in sarcina AEP, care va primi informatiile de la institutiile locale si centrale, fiind radiati alegatorii decedati si cei care si-au pierdut cetatenia romana.

Deocamdata, implementarea acestui registru a fost amanata de Guvernul Ponta, care a anuntat pe 1 septembrie 2012 ca nu are bani pentru transpunerea proiectului in practica.

Sistem informatic pentru urmarirea votului

Una din principalele noutati vizeaza implementarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal.

Acest sistem presupune introducerea de calculatoare conectate la internet in fiecare sectie de votare, deservite de operatori, prin care sunt verificate prin intermediul unei aplicatii centralizate identitatea persoanelor care se prezinta la vot, dar si daca acestea au dreptul sa voteze (se va verifica daca nu au drepturile electorale suspendate, daca nu au mai votat in alta sectie de votare, daca sunt pe lista respectivei sectii, etc.).

Avand in vedere ca 80% din localurile sectiilor de votare sunt situate in spatii de invatamant, implementarea sistemului poate fi realizata cu costuri foarte mici, insa problema ramane cea a mediului rural care nu este nici pe departe acoperita 100%. Insa la actualele alegeri, sistemul ar fi putut sa fie testat macar pentru Bucuresti.

La alegerile parlamentare partiale din 2010, AEP a realizat un experiment in acest sens, care s-a dovedit un succes. Toate CNP-urile alegatorilor care s-au prezentat la vot au fost introduse in aplicatie si verificate in Registrul electoral corespunzator Colegiului. Situatiile atipice (CNP – uri duble, omise din listele electorale sau invalide existente in actele de identitate) au fost solutionate de operatori cu un rol special, care au functionat in cadrul unui Call Center. Centralizarea rezultatelor votarii a fost facuta in cel mult 2 ore de la incheierea votarii. Totodata, prin contorizare automata la fiecare ora a numarului total de CNP – uri colectate a fost posibila prezentarea exhaustiva a prezentei la vot.

Candidaturile „neserioase” vor fi descurajate printr-o garantie financiara

Avand in vedere practica electorala din alte state membre ale Uniunii Europene (Austria, Cehia, Grecia, Irlanda, Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Slovacia, Regatul Tarilor de Jos, Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord), precum si practica nationala la alegerile parlamentare, proiectul propune, in vedere reducerii numarului candidaturilor „neserioase”, instituirea obligatiei ca o data cu depunerea candidaturilor sa fie depusa si o garantie financiara care va fi restituita competitorilor electorali si candidatilor independenti care vor obtine 1% din numarul total de voturi valabil exprimate.

Garantia exista si acum insa este restituita disproportionat candidatilor partidelor si celor independenti.

Sunt interzise afisele electorale in afara locurilor amenajate special

Legislatia electorala in vigoare nu sanctioneaza actele de propaganda electorala efectuate inainte de inceperea campaniei electorale, un astfel de demers fiind dificil daca nu imposibil, din moment ce orice activitate a formatiunilor politice poate fi interpretata ca act de propaganda electorala.

Proiectul stabileste o delimitare intre propaganda electorala desfasurata pana la ramanerea definitiva a candidaturilor si propaganda electorala desfasurata dupa aceasta data.

Astfel, au fost prevazute limitativ activitatile care pot fi desfasurate de formatiunile politice si potentialii candidati, respectiv mitinguri, adunari, marsuri, distribuirea de pliante si alte materiale tiparite, publicitate prin presa scrisa, afisaj electoral in spatii aflate in proprietatea persoanelor fizice si juridice private.

Afisajul electoral pe domeniul public cu exceptia locurilor speciale de afisaj electoral si a panotajului stradal a fost interzis cu scopul de a asigura un control mai bun asupra afisajului electoral si pentru a evita haosul provocat pe domeniul public cu prilejul campaniilor electorale.

De remarcat faptul ca AEP a evitat sa puna in discutia societatii civile acest proiect.

Propuneri controversate

1. AEP propune ca lipsa declaratiei de avere, a declaratiei de interese sau a declaratiei pe propria raspundere in sensul ca a avut sau nu calitatea de lucrator al Securitatii sau de colaborator al acesteia sa nu atraga respingerea candidaturii.
Propunerea va incuraja candidatii sa nu-si depuna la timp declaratiile de avere si interese, ceea ce va ingreuna activitatea Agentiei Nationale de Integritate, institutie care primeste respectivele declaratii.

2. Se elimina cvorumul de prezenta (jumatate la suta plus unu din alegatorii inscrisi pe liste) la referendumul pentru demiterea presedintelui si cel pentru modificarea Constitutiei, cvorum care este insa mentinut de la referendumul local pentru demiterea primarului, a presedintelui consiliului judetean, dizolvarea consiliului local sau a consiliului judetean.

Cititi aici proiectul de lege privind Codul electoral.

Vezi aici care este legislatia pe baza careia se vor desfasura alegerile parlamentare.

Alte detalii aici .


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *