2012 privind spre viitor: promisiuni si propuneri Spuneti ministrului fondurilor europene cum vedeti voi reformarea sistemului pentru a deveni eficient

Noul Guvern promite o reforma importantă a modului în care sunt gestionate fondurile europene în România. Joi, 20 decembrie, după ce a primit avizul favorabil al Guvernului, noul ministru al fondurilor europene, domnul Eugen Orlando Teodorovici a vorbit despre atenţia acordată beneficiarilor, celor din mediul privat, în sprijinul cărora vor fi luate “toate măsurile de simplificare şi reformă ale noului Guvern”. O alta propunere importanta este sa nu mai fie finantate exclusiv de catre statul roman niciun fel de proiecte care sint eligibile la finantare europeana. Acest lucru ar fi nu doar o sursa de economie la buget, ci si un stimulent pentru capacitatea administrativa, taind accesul la resurse interne pentru cine nu e capabil sa atraga fondurile europene disponibile in mare masura.

La finalul
unui an dificil pentru beneficiarii fondurilor europene în România, Societatea
Academică din România vă prezintă opiniile noului ministru al fondurilor
europene, Eugen Orlando Teodorovici despre rezolvarea problemelor de management
şi control al fondurilor europene, cele mai importante măsuri incluse în
Programul de Guvernare pentru 2013-2016 şi câteva dintre cele mai importante
cereri formulate de beneficiari şi societatea civilă. Lista ramane deschisa. Va
invitam sa completati.

Care au fost promisiunile ministrului fondurilor europene.
Ce crede Teodorovici că trebuie făcut în România

Eugen Teodorovici a fost invitatul (delegat de PSD) al Societăţii
Academice din România la dezbaterea organizată împreună cu Fundaţia
Friedrich-Ebert pe 20 noiembrie a.c.. Alături de reprezentanţi ai ARD, PNL şi
UDRM, domnul Teodorovici, viitorul ministrul al fondurilor europene, a declarat
că este interesat în primul rând de prestaţia persoanelor
implicate în gestionarea fondurilor europene
. „Mare parte din funcţionarii ţării au luptat
împotriva intereselor ţării, mai ales prin faptul că au fugit de răspundere, nu
şi-au asumat erorile”, a declarat Teodorovici.
De asemenea, conform lui Teodorovici, corecţiile pe care le aplică acum Comisia
Europeană României pentru neregulile realizate se datorează în proporţie de 90%greşelilor
făcute de instituţiile statului.

Pentru a accelera rambursarea cheltuielilor efectuate de
beneficiar, Teodorovici consideră că “activitatea de audit trebuie făcută după
alte standarde, conform cărora “auditorul trebuie să își asume responsabilitatea
pentru ceea ce elaborează”.
În
acest fel trebuie şi se poate ajunge la doar 5 zile de aşteptare
pentru decont.

Teodorovici a promis că “până la sfârșitul anului, se vor trimite la
Comisia Europeană toate cererile de rambursare
pentru ce înseamnă alocările financiare pe acest
an.”

Ce spune Guvernul în Programul de Guvernare 2014-2020

Eficientizarea administrării fondurilor europene şi accelerarea
ritmului de absorbţie par să fie obiectivele noii guvernări pentru cadrul
financiar 2007-2013. Un nou minister al fondurilor
europene
, cu rol de Autoritate de Management unică, se
apreciază că va asigura un management “suplu, coerent, unitar și performant”.
Alte măsuri care privesc direct gestionarea fondurilor: consultări regulate cu beneficiarii proiectelor majore şi
cu companiile care asigură implementarea acestor, punerea în aplicare a măsurilor indicate de CE pentru reluarea plăţilor,
asigurarea de salarii bazate pe
indicatori de performanţă, aplicate unitar
în funcţie de complexitatea activităţilor celor
care lucrează în managementul fondurilor europene, simplificarea si evitarea supra-proceduralizarii
si birocratiei excesive.

În privinţa accelerării absorbţiei fondurilor europene, măsura cea
mai importantă priveşte realocarea fondurilor
către sectoarele cu potențial maxim de absorbție
, alături de lansarea rapidă a unor proiecte majore
suplimentare
(în
mod special infrastructură de transport si mediu). Se pregăteşte modificarea
principiului de stabilire a calculului ratei de supracontractare şi includerea ONG-urilor ca beneficiari eligibili
pentru accesarea garanţiilor de stat
din Fondul Naţional de Garantare a Creditelor
pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, respectiv introducerea măsurilor de eficienţă energetică drept eligibile în contextul Programului de
sprijin pentru beneficiarii proiectelor în domenii prioritare pentru economia
românească, finanţate din instrumentele structurale ale Uniunii Europene
alocate României (OUG 9/2010).

Pentru alocarea bugetara 2014-2020 din fondurile UE asumarea se
face în primul rând pntru coordonarea procesului
de programare
şi rezolvarea problemelor de prevenţie a fraudelor
şi neregulilor cu fonduri europene:
elaborarea unui Ghid privind principalele riscuri identificate în
domeniul achizițiilor publice, finalizarea unui mecanism de prevenţie și identificare
ex-ante a conflictului de interese
în achizițiile publice şi a unui Plan de acţiune de combatere a conflictului de interese şi
fraudei, coordonarea
unitara
a
instituţiilor implicate în activitatea de gestionare şi control a fondurilor
structurale şi de coeziune, un sistem de monitorizare
a proiectelor majore la fata locului
. În ce priveşte
programarea, Guvernul anunţă pregatirea unui portofoliu de proiecte
pentru finantare.

Interesul noului Guvern pentru rezultatele investiţiilor din
fonduri europene este de a creşte “competivitatea reală” iar priorităţile de
finanţare sunt: infrastructura şi
domenii ce sustin productia interna si poli de dezvoltare
. Se promite sprijinirea întreprinderilor,
prin instrumente de inginerie financiară și utilizarea de subvenții pentru
pentru cofinanţare, şi a parteneriatelor public-privat. Asistenţa tehnică va fi
orientată către pregatirea de proiecte si activitatile curente de tip
help-desk. Guvernul se angajează de asemenea să înfiinţeze un Fond de relansare economica, fără a se
da însă detalii.

Ce spun beneficiarii şi societatea civilă. Care sunt
nevoile urgente

Academia de Advocacy:

1. Emiterea unei
scrisori de garanţie guvernamentală/proiect, în limita a 10% din valoarea
contractată, ca soluţie de deblocare financiară rapidă a proiectelor în
derulare, evidenţiate istoric cu risc minim de implementare;

2. Prezentarea
măsurilor angajate în relaţia cu Comisia Europeană, reieşite în urma auditului
finalizat în perioada 19-23 noiembrie 2012;

Societatea
Academică din România

3. Afişarea
neîntîrziata a tuturor proiectelor, cu cît mai multe detalii despre selecţia şi
managementul lor, într-o bază de date centralizată, cum există în Ungaria;

4. Publicarea integrală
nu doar a bazelor de date, ci şi a auditurilor, sesizărilor, planurilor de
remediere agreate cu Comisia;

5. Restructurarea
controlului gestionării fondurilor europene în România;

6. Comunicarea
stadiului în care se află la sfârşitul lui 2012 procesul de elaborare a
documentelor programatice pentru 2014-2020 şi publicarea analizelor
socioeconomice aferente fiecărui Comitet Consultativ/Grup de lucru pe site-ul
Ministerului Afacerilor Europene/Ministerului Fondurilor Europene;

7. Elaborarea unei
liste negre a instituţiilor şi companiilor care au realizat fraude sau nereguli
importante cu fonduri europene, comunicarea acestora către mass-media şi
interzicarea participării acestora la alte proceduri de achiziţii de bunuri sau
servicii cu bani europene, în calitate de beneficiari sau subcontractori;

8. Dezbaterea publică
şi asumată instituţional de Guvernul României şi Ministerului Fondurilor
Europene a oportunităţilor şi riscurilor pe care le-ar atrage după sine un
proces de regionalizare a României pentru buna administrare şi absorbţia de
fonduri europene în cadrul financiar 2014-2020;

9. Comunicarea publică
a situaţiei îndeplinirii condiţionalităţilor ex-ante de către România pentru
viitorul cadru de accesare a fondurilor europene, 2014-2020;

Centrul
de Resurse pentru Participare Publică, Coaliţia ONG pentru fonduri structurale

10. Depolitizarea conducerii
autorității de management și a organismelor intermediare și organizarea de
concursuri pe post bazate exclusiv pe criterii de competență în managementul de
programe de finanțare ;

11. Respectul față de
beneficiari și stoparea practicii modificărilor retroactive și unilaterale ale
contractelor în derulare;

12. Derogare de la plata penalităților
aferente neplății taxelor și impozitelor către stat de către
implementatorii POS DRU, cărora statul român le datorează plata cererilor de
rambursare. Este necesară elaborarea unei soluții responsabile față de
beneficiarii care creditează statul. Aceștia acumulează datorii și
penalități foarte mari la plata taxelor și impozitelor către același stat
incapabil să le returneze banii.

Lista ramane deschisa. Spuneti, folosind
sectiunea comentarii de mai jos, ministrului fondurilor europene care sunt
propunerile voastre, cum vedeti voi reformarea modului în care sunt
gestionate fondurile europene în România.

 

Articol publicat in cadrul proiectului “Proasta guvernare in cheltuirea banului public in Romania intre anii 2004 si 2012“, derulat de SAR cu sprijinul financiar al Open Society Foundations.

 


Recomandări

2 thoughts on “2012 privind spre viitor: promisiuni si propuneri Spuneti ministrului fondurilor europene cum vedeti voi reformarea sistemului pentru a deveni eficient

  1. Bixi Alex

    Promisiunile sunt ceva normal oricarui inceput de guvernare. Dar asa cum si spune cuvantul promisiune, inseamna ca este ceva ce noul guvern isi propune sa faca. Nu e cazul sa avem iluzii, dar nici sa uitam care este rolul unei societati civile mature. Nu sun in drept sa spun dac societatea civila, per ansmablu este matura, dar ARC pare sa arate ca este. Asadar, dincolo de faptul ca doamna Alina Mungiu-Pippidi ne prezinta dificultatile cu care se confrunta, speram si vrem sa nu cedeze, caci acest ONG s-a prezentat matur si nepartinic. Fiti cu ochii pe promisiunile lor. LA MULTI ARC! NU CEEDATI! Ramaneti nepartinici si sigur veti fi, in continuare, obiectivi!

    Reply
  2. Laura

    Ingrijorarea mea cea mai mare e legata de punctul 8 de mai sus – riscurile regionalizarii. Mai ales in contextul in care regiunile sunt prezentate astazi, ca fiind cheia atragerii fondurilor europene. In teorie poate ar fi o idee buna, dar in practica nu o vad sa mearga. Practic, noi avem probleme azi sa construim o singura birocratie functionala, la nivel central, care sa se ocupe de fonduri. Si nu merge, suntem cam la zero. Cum o sa reusim sa avam 8 sau 10 sau 12 birocratii, la nivel regional, care sa se ocupe de fonduri europene, cand nu suntem in stare sa avem macar una functionala ?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *